ΑΥΧΕΝΙΚΟΣ ΠΟΝΟΣ

neck-pain

Τι πρέπει να περιμένουν από την φυσικοθεραπεία οι ασθενείς που πάσχουν από αυχενικό πόνο; Το έτος 2008, οι φυσικοθεραπευτές δημοσίευσαν τις πρώτες κλινικές οδηγίες για τον αυχενικό πόνο. Έκτοτε, αυτές οι οδηγίες έχουν αναθεωρηθεί και πλέον είναι διαθέσιμες  στο τεύχος του Ιουλίου του 2017, του περιοδικού Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy. Οι οδηγίες αυτές, βασιζόμενες σε επιστημονικές μελέτες, δίνουν τις πιο έγκυρες συστάσεις για την αξιολόγηση και τη μη χειρουργική θεραπεία του αυχενικού πόνου.

ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Τα νέα δεδομένα προέκυψαν από κλινικές και ερευνητικές μελέτες που δημοσιεύτηκαν από το 2007 έως το 2016. Επιλέχθηκαν 748 μελέτες, από τα 4000 άρθρα που ανιχνεύθηκαν. Η έρευνα εστίασε στην ανίχνευση των καλύτερων ερευνητικών αποδείξεων που αφορούσαν την αποτελεσματικότητα του manual therapy, της θεραπευτικής άσκησης, της εκπαίδευσης και ενημέρωσης του ασθενούς, και άλλων θεραπευτικών παρεμβάσεων, στη μείωση του πόνου και τη βελτίωση της λειτουργικότητας σε ασθενείς με αυχενικό πόνο. Η έρευνα αφορούσε τέσσερις κατηγορίες συμπτωμάτων, (1) αυχενικός πόνος με περιορισμό του εύρους κίνησης, (2) αυχενικός πόνος μετά από αυτοκινητιστικό ατύχημα «τύπου μαστιγίου» (“whiplash injury”), (3) αυχενογενής κεφαλαλγία και (4) αυχενικός πόνος  προβαλλόμενος στο άνω άκρο (ριζιτικός πόνος).

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

Για τις περισσότερες κατηγορίες αυχενικού πόνου, η θεραπευτική άσκηση και το  manual therapy φαίνεται να έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα. Σε ασθενείς που η ένταση του πόνου δεν τους επιτρέπει μεγάλο εύρος κίνησης του αυχένα, συνίσταται η θεραπεία με θεραπευτικούς χειρισμούς της θωρακικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, ήπιες και ανώδυνες  ελεύθερες ενεργητικές ασκήσεις, και ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών της πλάτης και των άνω άκρων.  Σε ασθενείς που έχουν υποστεί τραυματισμό «τύπου μαστιγίου», εκτός από το manual therapy και τη θεραπευτική άσκηση, είναι σημαντική η ενημέρωση του ασθενή και η γρήγορη επιστροφή, ανώδυνα, στις προηγούμενες λειτουργικές του δραστηριότητες. Σε ασθενείς με αυχενογενή κεφαλαλγία, συνίσταται το manual therapy και οι ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών της πλάτης. Τέλος, σε ασθενείς με  πόνο προβαλλόμενο στο άνω άκρο, οι αυχενικές έλξεις, το manual therapy, οι διατάσεις  και οι ασκήσεις ενδυνάμωσης του αυχένα, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά.

Πηγή: Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy

Οι παραπάνω συμβουλές προς ασθενείς του περιοδικού JOSPT, βασίζονται στις κλινικές οδηγίες των Blanpied κ.α., με τίτλο “Neck Pain: Revision 2017” (J Orthop Sports Phys Ther 2017:47(7):A1-A83. doi:10.2519/jospt.2017.0302).